Sokszínűség a vállalatok igazgatótanácsában és felső/-vezetői szintjein

„Üzleteljünk” e hétvégén egy kicsit.

Erre a hétre az alábbi témát hoztuk Nektek, fogadjátok nyitottsággal. Az utóbbi időben a sokszínűség kérdése egyre hangsúlyosabb szerepet kap világszerte. És ki az, aki ezzel a témával a legtöbbet foglalkozik? Hát a nők, természetesen!

Sheryl Sandberg a „Dobd be magad” könyvében úgy fogalmaz, hogy
„..a nők helyzete csak akkor fog javulni, ha egyre több nő kerül vezető szerepbe, akik erőteljesen hangot adnak igényeiknek és aggodalmaiknak.”

Vitathatatlan, hogy az eredményeket női fronton mindig a nők hozták, így a változtatás varázspálcája továbbra is a mi kezünkben van.
Miközben a kutatások és gazdasági tanulmányok rendszeresen bizonyítják és számokkal is alátámasztják azt, hogy azok a vállalatok a legsikeresebbek, melyeknek a vezető testületeiben a nők nagyobb számban képviseltetik magukat, addig Európa nagyvállalatainak mindössze 7%-át vezeti nő. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a „Gender Diversity Index Award” eseményén határozott lépésekről beszélt és a szabályozás felé terelné a témát megoldásért, melyre 10 évvel ezelőtt a Bizottság már tett egy kísérletet.

„Amikor a változás nem jön természetszerűen, szabályozási intézkedések szükségesek”

érvelt a beszédében a törvényhozás mellett, mely az élet minden területén működik.

Az, hogy egy vállalaton belül mennyire érvényesül a sokszínűség, a nemek közötti esélyegyenlőség, mindig a vállalatvezetés döntésén múlik. Történtek előrelépések ezen a területen, – hiszen a Gender Diversity Index (Nemek Sokszínűségi Indexe) nyilvántartásában szereplő több mint 600 európai vállalat igazgatótanácsában már most is 35%-ban vannak jelen nők – viszont a nagyvállalatok túlnyomó részénél még nagyonis létezik az úgynevezett üvegplafon, ami fölé a nők nem, vagy csak nagyon nehezen juthatnak az Európai Unióban. A változást ezen a területen a női vezetők nagyobb arányú képviselete indíthatná el, először az igazgatótanácsban, mely előmozdítaná azt, hogy nagyobb arányban jelenjenek meg a vállalatok élén, és ha a vállalatok élén több nő áll, az automatikusan maga után vonja azt, hogy a nők a TOP és közép vezetői szinten is magasabb számban lesznek képviselve.*

Ennek az előmozdítása a McKinsey kutatásai szerint abban is mérföldkövet jelentene, hogy a vállalatok megragadjanak minden lehetőséget a tehetségek alkalmazására ahelyett, hogy különböző előítéletekre hagyatkozva hagynak nagyszerű munkaerőt elmenni. Az álláskeresőket pedig arra biztatják, hogy nézzenek utána annak jól, hogy hogyan képviselődik a sokszínűség a vállaltnál, mielőtt jelentkeznek egy állásra, mert ez meg fogja határozni az előmenetelüket és így kihatással lesz egész pályafutásukra. **
Ha ezeket összességében vesszük figyelembe, a vállalatoknak nagyon gyorsan el kell kezdeniük újraírni a szabályaikat, a nőknek pedig nagyon gyorsan fel kell készülniük arra, hogy kilépjenek az árnyékból.

Hivatkozásokat Ursula von der Leyen beszédéből és a McKinsey vállalat cikkéből vettük, melyeket angol nyelven az alábbi linkeken érhettek el:
*https://www.linkedin.com/…/speech-european-women…/…
**https://www.mckinsey.com/…/the-elusive-inclusive…